Možná si ještě vybavujete doby, kdy vaše cesta do více či méně vzdálených koutů naší zeměkoule začínala na letišti povinným si vystáním fronty u přepážky, kde vám pracovník pozemního personálu po zkontrolování vašich nacionálií a vyslechnutí si vašeho požadavku na preferované místo k sezení, slavnostně vytisknul a předal palubní vstupenky. Nezapomněl na nich ještě zakroužkovat nejdůležitější údaje jako čas nástupu do letadla a číslo gatu, méně zkušené cestovatele nasměroval k pasové kontrole, případně informoval šťastné majitele letenek v business třídě či věrnostních kartiček s dostatečně vysokým statutem o možnostech využití letištních salónků. Vaše cestovatelské dobrodružství tak mohlo oficiálně začít a to bez toho, abyste byli vstaveni nevítanému adrenalinu pramenícímu z nejistoty, co a jak si na letišti počít.

Zkušený a ochotný pozemní personál však stojí letecké společnosti nemalý peníz a jak jsme si již vysvětlili v minulých dílech, trend snižování nákladů se nevyhnul ani letecké dopravě. Rozvoj nových technologií s logickým přáním dopravců obstát v tvrdé konkurenci a nabízet letenky za co nejlevnější ceny tak nevyhnutelně směroval k tomu, že letištní zaměstnance nahrazují samoodbavovací kiosky či mobilní aplikace. Pokud se tedy budete chtít dožadovat odbavení na přepážce u některé z usměvavých slečen (které tam mohou být kvůli odbavení jiných letů, jež nejsou k online odbavení vhodné nebo jednoduše sedí na luggage drop-off desku), můžete být zdvořile nasměrováni k samoodbavovacímu kiosku. U  nich většinou nebýváte necháni zcela svému osudu a stejně jako u samoodbavovacích pokladen v supermarketu je pomoc na dosah, pokud se dostanete do nesnází.

On-line odbaveníMy vám však doporučujeme odbavit se ještě o něco dříve a to buď přes web letecké společnosti nebo ještě šikovněji přímo přes jejich mobilní aplikaci. Co nás k tomu vede?

  • úspora času – to je jednoznačný argument a každý, kdo létá často a mobilní aplikace (nebo web dopravce) k odbavení používá, ví dobře, o čem mluvíme
  • máte o něco více „jisté“ místo v letadle – ač to uchu cestujícího může znít trochu nepřívětivě, čas od času se stane, že letadlo je tzv. „přebukováno“, kdy dopravce prodá více letenek, než je fakticky míst k sezení. V takovém případě mají vyšší šanci odletět ti, kteří jsou již předem odbaveni
  • můžete si vybrat místo k sezení – nemusí to platit vždy, protože pokud máte nejlevnější typ letenky, dopravci vás někdy usadí na místo předem. Vy s pak můžete místo u online odbavení změnit, ale již za příplatek.
  • během online odbavení si můžete dokoupit další doplňkové služby jako zavazadlo navíc, upgrade do vyšší cestovní třídy nebo nákup dvojitého množství získaných mílí za uskutečněný let

Ani v případě, kdy máte více než jen příruční zavazadlo, nezoufejte a online se určitě odbavte. Na letišti jednoduše odevzdáte zavazadlo na drop-off přepážce, kde by fronta měla být výrazně kratší než u klasického odbavení (ano, jsou stále výjimky jako například na pražském letišti, ale věřme, že i zde se blýská na lepší časy). Na některých letištích si dokonce můžete zavazadlo odbavit sami – kufřík si zvážíte, nalepíte na něj čárový kód a pošlete na jezdícím páse do toho správného letadla.

On-line odbavení je možné u většiny dopravců 24 – 72hod před odletem, u nízkonákladových dopravců, kde je tento způsob odbavení dokonce povinný, to může být i několik dnů před odletem. Palubní vstupenky pak jednoduše obdržíte e-mailem nebo si je stáhnete z aplikace v podobě kódu.

Existují samozřejmě i určité výjimky, kdy se jednoduše neodbavíte, i kdybyste o to hodně stáli. Jedná se například o tzv. codeshare linky, kde je vaše letenky vystavena na dopravce, který ale linku fyzicky neoperuje. Dále se jedná o určitá letiště, která nejsou na tento způsob odbavení ještě technicky připravena nebo charterové lety. Online odbavení vám taktéž nepůjde, pokud budete cestovat ve větší skupině. Tyto informace jednoduše zjistíte na stránkách dopravce nebo u  našich konzultantů.

On-line odbaveníJakkoli je jedním z cílů online odbavení ušetřit čas, který byste jinak promarnili stáním ve frontě na letišti, není moudré spoléhat na to, že svůj let s online palubní vstupenkou stihnete i v případě, kdy vyrazíte z domu opravdu pozdě. Jakkoli to k volnějšímu naložení s časem před odletem vybízí, pamatujte na to, že vás ještě stále může překvapit fronta u pasové nebo bezpečnostní kontroly.  Zvláště v ranním čase je na letišti k vidění běžný obrázek obchodního cestujícího s příručním zavazadlem, který má v plánu dorazit ke gatu 10 min před jeho plánovaným uzavřením spoléhaje na to, že s online palubní vstupenkou už to rychlým tempem nějak „dá“. Ovšem nikoli náhodou bývají v tyto špičky také dlouhé fronty u bezpečnostních kontrol a to může cestujícího v plném rozběhu trochu přibrzdit. Někdy dokonce až tak, že svůj let nestihne. Online odbavení za nás tedy určitě ano, ovšem s vědomím toho, že i s ním je potřeba vyhradit si na cestu na letišti a ke gatu dostatek času.

Pohodové cestování bez stresu a zmeškaných letů vám přeje tým HRG