V dnešní části seriálu věnovanému nejčastějším otázkám a trablům, které vás mohou během cestování do zahraničí potkat, se blíže podíváme na to, jak si poradit v situaci, kdy potřebujete změnit jméno na již vystavené letence.

Jak lze možná tušit, není to úplně jednoduchá záležitost. Důkazem toho je i přibližně tři roky starý příběh Kanaďana Jordana Axaniho, který jednoho dne do sociálních sítí vypustil nabídku s letenkou kolem světa zdarma pro slečnu, jež musela splnit jen jedinou podmínku a to, aby se jmenovala Elisabeth Gallagher. Přesně takové jméno totiž stálo na jedné z letenek, které pro sebe a svoji – v tu dobu již bývalou – přítelkyni Jordan zakoupil. Aerolinky zpravidla pro takové situace pochopení nemívají a Jordan se tak měl rozhodnout mezi propadnutím obou letenek a tím, že cestu kolem světa podnikne sám. Jelikož se ale svého cestovatelského dobrodružství nechtěl vzdát (anebo to chtěl své bývalé lásce ještě trochu „osolit“), rozhodl se pro úplně jiné řešení – našel si k letence novou slečnu :-)

Změna jména na letence Toto však bohužel pro našeho typického korporátního cestujícího není většinou úplně schůdná varianta. Nejprve se podívejme na kloub tomu, proč aerolinie projevují takový nedostatek empatie a pochopení pro situace, kdy chceme „pouze“ změnit jméno na letence, kterou už jsme přeci zaplatili a dopravce tudíž o nic nepřichází. Zkrátka se jen vymění „kus za kus“. Prvním důvodem je obava, že možnost měnit jména na letenkách by mohlo rozpoutat lavinu přeprodávání letenek cestujícími na poslední chvíli. Jak jsme si již v minulém díle vysvětlili, cena letenek v průběhu prodeje až do momentu odletu značně kolísá. Aerolinky velice chytře pracují s termínem „revenue management“ a s ubývajícími místy cenu letenek zvyšují. Co v takový moment nejméně potřebují je to, aby do tohoto procesu vstupovali majitelé dříve zakoupených levných letenek, jež by je ve vhodný okamžik přeprodávali dále a kazili tím umně budovanou cenovou politiku dopravců, na které je celý jejich zisk založen.

Dalším argumentem, se kterým se lze setkat, jsou takzvané bezpečnostní důvody.  Mnozí z vás jistě postřehli, že zejména při cestách do určitých zemí po vás konzultanti již před vystavením letenky neústupně žádají údaje jako číslo pasu, datum narození a další osobní informace. Pokud ne v tento okamžik, tak nejpozději při online odbavení vás systém o podobné informace požádá. Pro dopravce totiž nejste zcela inkognito cestující, každá aerolinie i země, do které se vydáte, chce mít jistotu, že nepředstavujete bezpečnostní riziko a nefigurujete na žádném No Fly seznamu. Pravdou však také je, že většina systémů je schopna seznamy cestujících monitorovat kontinuálně a ani změny na poslední chvíli by pro ně nemělo být překážkou, takže o tomto důvodu lze trochu pochybovat.

Ať tak nebo tak, pravdou zůstává, že změna jména na vystavené letence je proces značně problematický. Některé aerolinie jsou v tomto ohledu poměrně velkorysé, jiné jsou výrazně striktnější. Do té první kategorie se řadí většina nízkonákladových dopravců, kteří umožňují změnit jméno za poplatek. V té druhé najdeme zástupce běžných aerolinek, i ti se ale svým přístupem značně rozcházejí.

 

Jaké situace nás tedy mohou potkat a jak je možné je řešit?

Změna jména na letencePrvním častým problémem je špatně uvedené jméno.  Aerolinie zpravidla umožní změnit jméno, pokud se v něm nacházejí chybně 1- 3 písmena. Horší to bývá v situaci, kdy dojde k přehození jmen, vynechání jednoho ze jmen nebo vystavení letenky na jméno, které neodpovídá tomu, jež je uvedeno v cestovním dokladu. Velice častým případem jsou situace, kdy se dámy vdají a nadšeně si zakoupí letenku již na nové jméno, aniž by však měly vystavený nový pas. Ve všech těchto případech je většina aerolinií svolná ke změně, byť často za poplatek a s nutností obrnit se trochou trpělivosti či doložit požadované dokumenty jako například oddací list. V případě vdaných či čerstvě rozvedených dam je nanejvýš vhodné, aby se jednalo o „čerstvou“ změnu. Celkem nedávno jsme složitě řešili případ, kdy nás klient požádal, abychom změnili letenku jeho známé, kterou nechal omylem vystavit na jméno, jež používala za svobodna. Což však bylo před dvaceti pěti lety…

V žádném případě nedoporučujeme, abyste se se špatně vystavenou letenkou vydávali na cestu, byť by se jednalo o pouhou záměnu dvou písmen. Mohla by totiž skončit ještě dříve, než začala. A i kdyby ne a do cílové destinace jste nakonec doletěli, není úplně garantované, že stejně úspěšní budete i na cestě zpět.

Zcela jinou kategorií je pak požadavek na změnu osoby, která má letět jako „náhradník“. Jak již bylo zmíněno, u nízkonákladových dopravců je toto většinou možné zajistit za poplatek. U ostatních s takovým požadavkem spíše narazíte (výjimkou jsou například British Airways, kteří během tzv. cooling off period, tj. do 24hod po zakoupení letenky, tuto variantu umožňují, ovšem i to má svoje omezení). Někteří dopravci, naopak, tuto možnost na svých stránkách nenabízejí nebo ji přímo vyvracejí, pokud se však ukáže, že jste jejich věrným cestujícím, nejčastěji pak korporátním klientem, změnu vám za mírný poplatek mohou výjimečně povolit. Téměř jistě to však nebude možné na letech, které operuje jiný dopravce, než ten, jaký je uveden na letence (tzv. codeshare lety). A problematická bude i situace, kdy do odletu zbývá méně než 24hodin.

Jak se ke změnám letenek staví konkrétně letecká společnost Emirates, jsme se zeptali jejich zástupce Jana Moravce :
„Tarify letecké společnosti Emirates neumožňují změnu jména na letence. V případe drobných chyb ve jméně je možné tyto chyby zdarma či za poplatek 50USD upravit po konzultaci s lokální kanceláří Emirates či call centrem Emirates. Jméno cestujícího je jedním ze dvou unikátních znaků na letence, která má charakter ceniny. Revenue management v letecké dopravě je velmi komplexní systém založený na širokém spektru knihovacích tříd, jejichž cenová hladina a dostupnost se v čase velmi dynamicky mění. Umožnění změny celého jména na letence za standardní poplatky za změnu by zásadním způsobem narušilo tento komplexní systém a otevřelo by prostor pro jeho zneužívání.“

Změna jména na letenceJaké doporučení tedy z našeho článku plyne? Pokud se stane, že jste nám omylem uvedli jméno špatně anebo nemůžete odletět, ale máte za sebe „náhradníka“ :-), ověřte si u konzultanta, jaké máte možnosti. I on bude muset u dopravce chvíli zjišťovat a pátrat, neboť obecné pravidlo zní, že změny jmen možné nejsou. Jak ale hezké české pořekadlo praví „líná huba, holé neštěstí“. Za pokus nic nedáte. A pokud by to přeci jen nevyšlo, nabídněte na sociálních sítích letenku někomu, kdo se jmenuje stejně. V poslední řadě ji můžete dát leteckému dopravci k refundaci – třeba dostanete zpátky alespoň něco málo z nevyužitých letištních tax.

Užitečný sumář možností změn u jednotlivých dopravců pak najdete tady : https://www.aph.com/community/holidays/change-correct-name-airline-ticket-cost/

A konečně, koho by zajímalo, jestli měla cesta Jordana a náhradnice Elisabeth romantický happyend, koukněte sem :  http://www.bbc.com/news/world-us-canada-30825304)

Přejeme Vám šťastnou cestu bez zádrhelů :-)